Estland

Något som jag inte tror så många  vet om mig är att jag inte är helt svensk. Jag har rötter i både Norge och Estland också.
Jag kan verkligen ingenting om Estland, har aldrig varit där så nu är jag väldigt nyfiken. Min biologiska morfar är född i Estland i en stad som heter  Pärnu. Så nu känner jag att jag vill åka dit. Utforska staden, lära mig estniska och ta in lite av deras kultur. Hittade en bra sida på Internet där man kan lära sig lite vanliga fraser och sådant på estniska - måste jag säga att den sidan ligger i mina favoriter just nu?

Estniska har en hel del ord som är konstiga och som man lätt kan blanda ihop. Vi kan ta det svenska ordet picknick som ett exempel. Det heter picknick på estniska också, men det är väldigt viktigt att du inte säger det som en särskrivning, dvs; 'pick nick'. Det betyder nämligen 'långt samlag'. Och det kanske inte direkt är något man vill fråga sina vänner om..


Kommentarer
Postat av: J

sv: okej, jag funderar också på att gå media :D

vad fotar du med för kamera?

kram

2009-04-18 @ 21:13:37
URL: http://jjullaan.blogg.se/
Postat av: J

sv: okej, deet låter kul! :D

men jag fattar inte riktigt... finns det speciella inriktningar eller? :)

kram

2009-04-19 @ 23:01:06
URL: http://jjullaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0